Zoek Bedrijf
Image default
Zakelijke dienstverlening

Hoe animatie de filmindustrie verandert

              Animatie heeft een lange weg afgelegd sinds de dagen van “Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen”, die in 1937 debuteerden. Sindsdien werd het gebruikt als een goedkope vorm van vermaak, zoals voor advertenties of tv-shows van een half uur. Dat is echter niet langer het geval; animatie is veel populairder en mainstream aan het worden dan ooit tevoren. Dit betekent dat er tal van nieuwe mogelijkheden zijn voor animatoren om mee aan de slag te gaan: of het nu gaat om werk aan hun korte film of gewoon om in dienst te treden bij een animatiestudio en daar wat werk af te maken (hoewel dit specifieke kwalificaties kan vereisen).

              Een van de gebieden waar de populariteit toeneemt, is dat van de lange speelfilms, waar de traditionele animatiefilms rond 2006-2007 zo goed als verdwenen waren. De steeds toenemende kracht van computers en software waarmee texturen en 3D-modellen van hoge kwaliteit kunnen worden gemaakt, heeft ertoe geleid dat de kwaliteit van de animatie die we in moderne films zien, beter is dan ooit en veel interessanter is voor het publiek.

              Bovendien worden animatiefilms langzaam populairder, maar ook de manier waarop ze eruit zien verandert. Traditionele animatiefilms zoals “Toy Story” of “Sleeping Beauty” hadden een heldere, leuke uitstraling omdat er zoveel tijd in werd gestoken om alles glad en perfect te maken; maar nu duikt er overal een overvloed aan verschillende stijlen op, van stop-motion animaties zoals Wallace & Gromit: Curse of the Were-Rabbit (2005) tot Japanse anime zoals Spirited Away (2001).

              Hoewel deze verandering in animatie allesbehalve een slechte zaak is, zijn sommige mensen er niet blij mee. In al die jaren dat deze 3D animatiefilms bestaan, zijn er een paar geweest die gebruik maakten van animators in plaats van computers – maar vaak worden ze niet uitgebracht. Deze films blijven meestal onder de radar en kunnen gemaakt worden door onafhankelijke bedrijven, zoals “The Little Cars,” die traditionele 2D animatie gebruikte voordat ze om onbekende redenen geannuleerd werden. Deze shows kosten echter minder dan de helft van wat het zou kosten om een volslagen computer-geanimeerde show te maken, dus de kans is groot dat we de komende jaren een toename van dit soort animaties zullen zien.

 

https://donkermedia.nl/